Οδηγός αγορών: Πως να κάνετε τα ψώνια σας στο σούπερ μάρκετ πιο έξυπνα

Οδηγός αγορών: Πως να κάνετε τα ψώνια σας στο σούπερ μάρκετ πιο έξυπνα

Η απόφαση για μια υγιεινή διατροφή ξεκινά από την επιλογή των πιο υγιεινών προϊόντων από το σούπερ μάρκετ. Σίγουρα θέλετε να ψωνίζετε χωρίς να αδειάζει κάθε φορά ο τραπεζικός σας λογαριασμός, ή χωρίς να περνάτε όλη τη ημέρα σας ανάμεσα στους διαδρόμους του σούπερ μάρκετ, φτάνοντας στο σπίτι με προϊόντα που τελικά δεν χρειάζεστε και κατάκοποι.

Για να το κάνετε αυτό, θα βοηθούσε αρκετά εάν αποκτούσατε κάποιες βασικές γνώσεις σχετικά με τις τακτικές που ακολουθούν οι επιχειρηματίες στο μάρκετινγκ, προκειμένου να επηρεάσουν τις αγοραστικές σας αποφάσεις. Και θα βοηθούσε ακόμα περισσότερο εάν γνωρίζατε τον τρόπο για να αντισταθείτε στο “τραγούδι των σειρήνων” τους.

Γιατί τα περισσότερα σούπερ μάρκετ φαίνεται να είναι δομημένα με ανορθόδοξο τρόπο;

Σας έχει τύχει ποτέ να μπερδεύεστε από τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένο ένα σούπερ μάρκετ; Συγχαρητήρια. Αυτό είναι ότι ακριβώς θέλουν να πετύχουν και οι σχεδιαστές των σούπερ μάρκετ. Όλα έχουν ως απώτερο σκοπό να σας καθυστερήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο. Σκεφτείτε το λίγο: εάν μπερδευτείτε και δεν μπορέσετε να βρείτε αμέσως αυτό που ψάχνετε, θα αναγκαστείτε να ξοδέψετε και περισσότερο χρόνο μέσα στο σούπερ μάρκετ μέχρι να το βρείτε. Αυτό σημαίνει αυτομάτως επιπλέον χρόνο για να πέσετε στις “παγίδες” των ειδικών προσφορών (που δεν είναι πάντα και τόσο ειδικές), να ενδώσετε στον πειρασμό μιας απρογραμμάτιστης αγοράς ή να πειστείτε τελικά από τα παιδιά σας και να τους αγοράσετε αυτό για το οποίο γκρινιάζουν τόση ώρα.

Αποστολή εξετελέσθη. Η δική τους, όχι η δική σας

Ας κάνουμε μια μικρή απομυθοποίηση. Το προϊόν που ψωνίζει περισσότερο ο κόσμος είναι το γάλα. Ωστόσο, όπως θα έχετε ήδη παρατηρήσει, ο διάδρομος με τα γαλακτοκομικά βρίσκεται σχεδόν πάντα στην γωνία του καταστήματος, όσο το δυνατόν πιο μακρυά από τα ταμεία. Βέβαια, αν αυτό συμβαίνει για καθαρά πρακτικούς λόγους (π.χ. τα ψυγεία θα πρέπει να είναι κοντά στους εξωτερικούς διαδρόμους και τις αποθήκες του καταστήματος, χώροι που εκ φύσεως βρίσκονται μακρυά από την είσοδο και τα ταμεία), ή αν αποτελεί μια ακόμη τακτική του μάρκετινγκ, είναι ακόμα ένα αμφισβητήσιμο ερώτημα. Σε κάθε περίπτωση, η πραγματικότητα είναι πως εάν αποφασίσετε να μπείτε σε ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ για να αγοράσετε ένα και μόνο μπουκάλι γάλα, θα χρειαστεί να το διασχίσετε ολόκληρο προκειμένου να το αποκτήσετε. Και να θυμάστε πως μόνο ένας πολύ αφοσιωμένος καταναλωτής θα μπορούσε να κάνει αυτό το γύρο χωρίς να αγοράσει και κάτι ακόμα.

Ένα ακόμη κόλπο του μάρκετινγκ αποτελεί η ελλιπής σήμανση. Έχετε ποτέ προσέξει πως οι ταμπέλες των προϊόντων μερικές φορές καλύπτονται από μεγαλύτερες ταμπέλες και αφίσες προσφορών; Ή έχετε αναρωτηθεί γιατί τα σούπερ μάρκετ αναγράφουν συνήθως τα λιγότερο δημοφιλή προϊόντα, και όχι για παράδειγμα εκείνα που προσπαθεί να βρει και πιο συχνά ο κόσμος; Στα περισσότερα σούπερ μάρκετ, τα δημητριακά (ένα πολύ δημοφιλές προϊόν) δεν αναγράφονται σε καμία ταμπέλα επάνω από το διάδρομο που τα φιλοξενεί. Ακριβώς όπως και στην περίπτωση με το γάλα, από τη στιγμή που οι περισσότεροι καταναλωτές θα αναζητήσουν ούτως ή άλλως τα δημητριακά σε μια τυπική επίσκεψή τους στο σούπερ μάρκετ, όταν θα χρειαστεί να ψάξουν για αυτά, θα περπατήσουν και ανάμεσα σε περισσότερους διαδρόμους αγοράζοντας επιπλέον προϊόντα που δεν είχαν σκοπό να αγοράσουν από την αρχή.

Ψωνίστε υπεύθυνα και με περισσότερη αφοσίωση

Αρχικά, βρείτε ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ που σας βολεύει, και προτιμήστε αυτό κάθε φορά που θέλετε να ψωνίσετε. Από τη στιγμή που θα μάθετε την κατανομή των προϊόντων στο συγκεκριμένο κατάστημα, δεν θα χρειάζεται πλέον να βασίζεστε στη σήμανση και τις ταμπέλες, και δεν θα επηρεάζεστε τόσο πολύ από τις «ειδικές προσφορές» που ξέρετε πως θα ξαναδείτε αρκετά σύντομα.

Επίσης, κρατήστε στο μυαλό σας πως τα μεγάλα σούπερ μάρκετ δεν αποτελούν πάντα και το καλύτερο μέρος για να κάνετε τα ψώνια σας. Οι τιμές εκεί δεν είναι απαραίτητα πιο χαμηλές σε σχέση με τα μικρότερα σούπερ μάρκετ, αλλά ακόμη και εάν κάποιες φορές είναι, μπορεί να οφείλονται σε μια προσωρινή αύξηση των απρογραμμάτιστων αγορών από τους καταναλωτές. Ακόμη, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ διαθέτουν επιπλέον διαδρόμους με προϊόντα που δεν διαθέτουν συχνά τα αντίστοιχα μικρότερα, όπως σχολικά είδη, παιχνίδια ή ακόμα και καρεκλάκια για την παραλία. Παρόλο, λοιπόν, που ένας γύρος σε ένα τέτοιο σούπερ μάρκετ μπορεί να αποτελέσει και μια καλύτερη γυμναστική για εσάς, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα σας κάνει να ξοδέψετε και περισσότερο.

Ιδανικά, σας προτείνουμε να δημιουργείτε εβδομαδιαία μενού και να ψωνίζετε μόνο μια φορά για ολόκληρη την εβδομάδα. Ξεκινήστε λοιπόν με μια λίστα για τα ψώνια σας και προσπαθήστε σκληρά να την τηρήσετε. Εάν αυτό είναι δυνατόν, ψωνίστε κατά τις ώρες που το σούπερ μάρκετ έχει τον λιγότερο κόσμο (συνήθως τα απογεύματα καθημερινών 4 με 7 και τα Σάββατα είναι οι στιγμές που ενδέχεται να συναντήσετε και τον περισσότερο κόσμο). Με αυτό τον τρόπο, θα ολοκληρώσετε τα ψώνια στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, κάτι που σημαίνει και μικρότερη πιθανότητα για απρογραμμάτιστες αγορές.

Πως να πλοηγηθείτε μέσα στο σούπερ μάρκετ;

Τα περισσότερα από τα φρέσκα προϊόντα, που πωλούνται ολόκληρα, και θα έπρεπε να αποτελούν τη βάση για την παρασκευή των καθημερινών σας γευμάτων, βρίσκονται συνήθως περιμετρικά του καταστήματος. Επικεντρώστε τα ψώνια σας σε εκείνα τα σημεία του σούπερ μάρκετ.

Κατά την είσοδό σας σε ένα κατάστημα, συνήθως βρίσκετε πρώτα το μανάβικο μπροστά σας. Αυτό είναι κάτι πολύ καλό για το μάρκετινγκ, καθώς τα φρούτα και τα λαχανικά φαίνονται όμορφα και φιλόξενα. Προχωρώντας λίγο ακόμα πιο μέσα, βλέπετε το φούρνο και το ζαχαροπλαστείο, τα οποία συχνά προγραμματίζουν το ψήσιμο και την παρασκευή των προϊόντων τους, προκειμένου να συμπίπτουν με την ώρα που το κατάστημα εμφανίζει και τη μεγαλύτερη κίνηση. Το κρέας, τα πουλερικά και τα ψάρια βρίσκονται ακόμα πιο πίσω, με τα γαλακτοκομικά προϊόντα να καταλαμβάνουν συνήθως την πιο μακρινή γωνία του καταστήματος, όπως αναφέραμε και λίγο παραπάνω.

Παρόλο λοιπόν που δεν χρειάζεται να αγνοείτε εντελώς τους διαδρόμους που βρίσκονται στο εσωτερικό ενός σούπερ μάρκετ, χρειάζεται σίγουρα να είσαστε περισσότερο επιλεκτικοί όσον αφορά σε εκείνους που θα περπατήσετε, καθώς εκεί βρίσκονται συνήθως τα περισσότερα επεξεργασμένα προϊόντα και το «junk food». Αντιθέτως, επιλέξτε διαδρόμους με όσπρια, κονσέρβες θαλασσινών και σούπες. Όσο για τα μακαρόνια και τα δημητριακά, είμαστε σίγουροι πως θα θέλετε να επισκεφτείτε και αυτούς τους διαδρόμους. Ωστόσο, περνώντας από το διάδρομο με τα κατεψυγμένα προϊόντα, σας συνιστούμε να φοράτε πάντα τις “παρωπίδες” σας (για την προστασία σας από τα σφολιατοειδή και τις πίτσες), εκτός και αν θέλετε να ψωνίστε κατεψυγμένα ψάρια, φρούτα ή σαλάτες.

Σύνοψη

Συνοψίζοντας λοιπόν, παρακάτω ακολουθούν όλες οι οδηγίες που αναφέραμε παραπάνω, σε 6 απλά και σύντομα βήματα:

  1. Επισκεφτείτε ένα σούπερ μάρκετ που γνωρίζετε, με πλάνο και λίστα για τα ψώνια σας.
  2. Αντισταθείτε στην αγορά οποιουδήποτε προϊόντος που μπορεί να μην χρειάζεστε πραγματικά.
  3. Μην αφήνετε τις ταμπέλες και τις αφίσες προϊόντων να σας αποσπάσουν την προσοχή.
  4. Κινηθείτε περιμετρικά του σούπερ μάρκετ όπου βρίσκονται και οι πιο φρέσκες και ολόκληρες επιλογές τροφίμων.
  5. Επισκεφτείτε τους εσωτερικούς διαδρόμους αυστηρά και μόνο για τα ψώνια που αναγράφονται στη λίστα σας, και εξετάστε τις επιλογές που έχετε με ιδιαίτερη προσοχή.
  6. Χρησιμοποιήστε όλα τα tips που σας δώσαμε στον οδηγό αγορών παραπάνω, προκειμένου να κάνετε σοφότερες επιλογές στο σούπερ μάρκετ, από διάδρομο σε διάδρομο.

 

Share This

Leave a Comment